Facebook ble startet av Mark Zuckerberg i 2004. Det var først for studenter ved Harvard. Facebook vokste fort og utvidet til andre universiteter i USA.
Den kom til Norge i 2006, finnes på Facebook lansering dato. I 2017 hadde Norge 3,4 millioner månedlige brukere. Globalt hadde Facebook 1,7 milliarder brukere i 2016.
Facebooks vekst er imponerende. På kort tid endret det måten vi kommuniserer på digitalt. Ved 2017 hadde det over 2 milliarder brukere over hele verden. Dette skjedde med introduksjonen av nye trekk som «liker»-knappen i 2009.
Facebooks grunnleggelse og tidlige år
«Facemash» markerte starten på Facebook i 2003. Den ble laget av Mark Zuckerberg mens han gikk på Harvard. Inspirert av responsen på Facemash, startet han «TheFacebook» i januar 2004. Prosjektet, støttet av medstudenter, ble raskt populært på universitetet.
Bakgrunnen til lanseringen
Den 4. februar 2004 ble «TheFacebook» lansert av Mark Zuckerberg. Det ble straks et hit blant Harvard-studentene. Innen en måned hadde halvparten av studentene på campus registrert seg. Dette suksessfulle steget la grunnlag for mer vekst.
Utvidelse til flere universiteter
Zuckerberg og hans team utvidet raskt til andre universiteter på grunn av suksessen på Harvard. Ved utgangen av 2004 hadde Facebook over en million brukere fra ulike universiteter i USA. I 2005 skaffet de domenet “facebook.com” for $200,000 og endret navnet til «Facebook».
Etter navneendringen vokste Facebook ut over universitetene. I 2006 ble plattformen tilgjengelig for alle. Denne åpningen hjalp Facebook å vokse globalt.
Når kom Facebook til Norge
Facebook kom til Norge i februar 2006. Det ble raskt en ledende sosial medieplattform. Facebook har endret hvordan vi snakker med hverandre og påvirket samfunnsdebatten.
Allerede i september 2006 kunne alle med en e-postadresse registrere seg. Dette førte til at mange nordmenn ble brukere.
I dag er det over 3 millioner på Facebook i Norge. Plattformen brukes daglig for å dele informasjon og holde kontakt med nære.
Facebook brukes også i politikk og samfunnsaktiviteter. Politikere når ut til folk og snakker direkte med dem gjennom plattformen. Facebook er blitt et viktig sted for mobilisering og diskusjoner i samfunnet.
Utviklingen av Facebook globalt
Facebook startet i 2004 av Mark Zuckerberg på Harvard-universitetet. Det begynte som et nettverk kun for studenter. Nå er det en global gigant.
Veksten av brukere
I 2006 ble Facebook åpent for alle, ikke bare for universitetsnettverk. Dette var startskuddet for rask global ekspansjon. Plattformen nådde 1 milliard brukere i 2012. I dag har den over 2,3 milliarder brukere verden over. Nesten halvparten av alle på internett bruker Facebook. Og det ser ut til at det fortsatt er rom for vekst.
Nøkkelfunksjoner og innovasjoner
I 2009 kom ‘liker’-knappen. Dette endret måten vi samhandler på i sosiale medier. I 2011 fikk vi Facebook-tidslinjen. Den lar brukere vise livshendelser i kronologisk rekkefølge. Facebook kjøpte også Instagram, WhatsApp, og Messenger. Dette har styrket posisjonen deres i sosiale medier.
Kritikk og kontroverser
Facebook har støtt på mange utfordringer og kritikk opp gjennom årene. Kritikken har ofte dreid seg om personvernproblemer. De har blitt kritisert for hvordan de håndterer brukernes data og avtaler med andre selskaper. Dette har ført til etterforskninger over hele verden.
Plattformen har også blitt kritisert for å spre falske nyheter og hatprat. I 2020 støttet mange ledende annonsører kampanjen ‘Stans hat for profittens skyld’. Dette viser presset Facebook er under for å moderere innhold bedre.
Media har ikke vært nådig mot Facebook heller. Denne kritikken har blitt fremhevet i flere bøker. David Kirkpatricks «The Facebook Effekt» og Ben Mezrichs «The Accidental Billionaires» er eksempler. Disse bøkene har belyst Facebooks tidlige dager og utfordringene med personvern.
Etter at Mezrichs bok ble utgitt, nektet Zuckerberg å samarbeide med ham. Dette viser Facebooks holdning til kritisk medieomtale. Filmen basert på boken hadde premiere 1. oktober det året.
NRK har besluttet å gjøre seg mindre avhengig av Facebook. De vil styrke plattformene sine som nrk.no, NRK Radio, og NRK TV. Målet er en bedre brukeropplevelse uten risikoen ved å stole for mye på Facebook.
Facebook jobber med å løse personvernproblemene og andre kritiske punkter. Disse utfordringene er viktige i en større samtale om teknologiens ansvarlighet. Facebook brukte 200 millioner kroner på å beskytte sjefen mot trusler, ifølge Digi.no. Les mer om dette her.
Hvordan Facebook vil håndtere denne kritikken fremover, er usikkert. Men det er tydelig at kritikken vil fortsette å prege nyhetene og påvirke hva folk forventer.
Konklusjon
Facebook har vært viktig for utviklingen av sosiale medier. Vi ser hvordan digital kommunikasjon har forandret seg. Fra starten på et universitetsinternat til å bli en global kraft, har Facebook endret seg mye. Med Mark Zuckerberg ved roret, med 13,6% av aksjene, har selskapet holdt fast ved sin visjon.
Innovasjon er støttet av sterke aksjonærer, som Duston Moskovitz og Li Ka-Shing. Vanguard Group er også en stor aksjonær, med 7,9% av aksjene. Disse har gitt Facebook den økonomiske stabiliteten den trenger for å vokse.
Facebooks moderselskap, Meta Platforms, utvider og endrer sine tilbud. Tjenester som Instagram og WhatsApp er inkludert. Med en global brukerbase, har Facebook en unik mulighet til å påvirke kultur og handel. Selskapet takler utfordringer som personvern med forsiktighet.
Facebooks framtid avhenger av innovasjon og tilpasning til nye teknologitrender. Med stor innflytelse og ressurser er det tydelig at Facebook vil fortsette å lede i den digitale kommunikasjonsverdenen.