Snapchat ble lansert i App Store i september 2011. Det var laget av studenter fra Stanford University. Evan Spiegel, Bobby Murphy og Reggie Brown var blant skaperne. De introduserte ideen om å dele bilder og videoer som forsvinner etter kort tid. Dette nye trekket fanget raskt oppmerksomheten til unge mennesker.
Siden da har Snapchat vokst og lagt til nye funksjoner. Nå kan brukere nyte filter, linser og «Snapchat Stories». Disse funksjonene ble senere også tatt i bruk av Instagram og Facebook. Snapchats suksess skyldes deres nyskapende syn på flyktighet og personvern. I dag har de over 347 millioner aktive brukere hver dag. Denne reisen fra en idé til en verdensomspennende suksess begynte i 2011.
Snapchats lansering
Siden Snapchat lansering i 2012 for iOS, har appen utviklet seg mye. Den ble laget av Evan Spiegel, Bobby Murphy og Reggie Brown. De hadde en ny ide med bilder og videoer som forsvinner etter litt tid. Dette gjorde appen populær blant unge.
De første årene
Etter lanseringen vokste Snapchat raskt. Ved slutten av 2012 kunne Android-brukere også laste den ned. Dette økte antallet brukere.
Snapchat la til Stories i 2013. Brukere kunne dele historier som var synlige i 24 timer. Dette førte til mer levende kommunikasjon.
Vekst og popularitet
Snapchat fortsatte med å vokse, og fikk over 218 millioner daglige brukere. Dens nye måter å samhandle på, sammen med stadige oppdateringer, gjorde appen globalt kjent. De la til Geofilters, Snapcash, og Bitmoji.
Reklame var også viktig for inntektene. I 2019 kom 98% av Snap Inc.’s inntekter fra annonser, tilsvarende 1.7 milliarder dollar. Selv med konkurranse fra Facebook, Instagram, og TikTok, har Snapchat klart å beholde sin plass i markedet.
Grunnleggerne bak Snapchat
Snapchat startet som et prosjekt ved Stanford University. Evan Spiegel, Bobby Murphy, og Reggie Brown står bak denne ideen. De introduserte deling av bilder og videoer som forsvinner etter kort tid. Dette nye konseptet fikk raskt mange brukere over hele verden.
Hvem er Evan Spiegel?
Evan Spiegel er kjent innen teknologi. Han er en av de som startet Snapchat. Spiegel ledet selskapet til stor suksess. Som direktør, har han jobbet hardt for å holde fast ved Snapchats kjerneideer.
Samarbeidet med Bobby Murphy og Reggie Brown
Bobby Murphy hjalp med å bygge Snapchat, takket være hans programmeringskunnskaper. Reggie Brown bidro også i de første stadiene med ideen. Dette teamworket førte til en unik tjeneste som skiller seg ut fra andre sosiale medier.
Snapchats tidsbegrensede innhold har vært både lønnsomt og kulturelt viktig. Dette er takket være innsatsen fra disse tre gründerne. For mer informasjon om Snap Inc. og deres forretningsmodell, les her.
Hvordan Snapchat ble en global suksess
Snapchat ble raskt populær over hele verden. Dets innovative design og tiltrekning til ungdommen har spilt en stor rolle. Appen har fanget millioner av brukeres oppmerksomhet med sin unike funksjonalitet.
Adopsjon blant ungdom
Ungdommer elsker Snapchat fordi det gir en følelse av spontanitet og frihet. Det midlertidige aspektet ved snaps tiltrekker seg yngre brukere. Samtidig leverer Snapchat tilpasset innhold som underholder og informerer.
Funksjoner som fanget brukerne
Snapchat introduserte funksjoner som video og filtre. De la også til AR-linser. Disse elementene gjorde appen enda mer tiltrekkende.
Appens evolusjon har latt brukere uttrykke seg kreativt. Samtidig kan de holde kontakten med venner. Dette hjalp Snapchat å bli sett på som et «kameraselskap».
Snapchats reklamestrategi spiller en stor rolle for suksessen. Annonsering mellom venners historier og masker for annonsører øker inntektene. Dette holder Snapchat relevant og inntektsbringende.
Snapchat i Norge: Når kom Snapchat ut her?
Snapchat ble lansert i 2011 i App Store. Det tok ikke lang tid før norske brukere tok den i bruk. Rundt 2013 ble den veldig populær i Norge, spesielt blant ungdommer og unge voksne. Den tilbyr direkte og forbigående deling av bilder. Dette gjorde Snapchat raskt til en favoritt.
Popularitet i Norge
Snapchat er nå blant de mest brukte sosiale mediene i Norge. Den har 2,88 millioner norske brukere. Det gjør den til den nest største plattformen her, rett bak Facebook. Omtrent en fjerdedel av Norges befolkning bruker Snapchat. Det viser hvor viktig plattformen har blitt for oss.
Hver dag bruker 1,1 millioner Snapchat. Aldersgruppen 15-39 år er spesielt glad i den. Omtrent 400 millioner snaps sendes daglig. Dette viser en aktiv og engasjert brukergruppe. Trenden viser at vi i Norge liker plattformer for rask og enkel deling av øyeblikk.
Snapchat har lykkes i Norge fordi den er nyskapende og forstår sosiale medier. Den engasjerer unge brukere godt og tilbyr smart markedsføring gjennom Snapchat Ads. Den raske veksten og populariteten viser at Snapchat virkelig treffer den norske folks smak.